Hoppa till innehåll
SVENSKA KRAFTNÄT logotyp

Ekonomiadministratör kundreskontra.

Publiceringsdatum
03 maj 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Hemsida
Ansök nu
Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.

Välkommen till Finansavdelningen. Vi ansvarar för både det stöd och expertkunnande som skapar förutsättningar för att Svenska kraftnät ska kunna uppfylla sitt uppdrag och nå sina mål. Inom avdelning Finans ingår funktionerna som arbetar med styrning, uppföljning, samordning, redovisning, verksamhetsutveckling och stöd.Tjänsten är placerad på enheten Finans Redovisning som ansvarar för den legala redovisningen och rapporteringen, de ekonomiadministrativa processerna samt har systemansvar för ett antal system som stöttar verksamheten. Enheten är under tillväxt och består idag av 19 medarbetare och en enhetschef. Tjänsten ingår i ett team på nio personer som hanterar de ekonomiadministrativa processerna.

Om tjänsten

Arbetsinnehållet är varierande och innebär dels operativt arbete inom kundreskontran dels visst löpande arbete med övrig ekonomiadministration. Tillsammans med övriga teammedlemmar stöttar du även verksamheten i frågor kopplat till teamets ansvarsområde.

Exempel på arbetsuppgifter:
  • Hantering av uppgifter inom Kundreskontran i teamet; fakturering, betalningspåminnelser, räntefakturering, inläsning av inbetalningsfil, underhåll masterdata, utbetalningar inom kundreskontran.
  • Bokföring kopplat till kundreskontran.
  • Stöd till verksamheten i framtagande av försäljningsorder.
  • Ekonomiadministrativa uppgifter inom gruppen.
Utvecklingsmöjligheter finns då teamet hanterar flera processer. Därtill ser vi att rollen innefattar kompetensutveckling inom moms.

Om dig

Personliga egenskaper.

För att trivas i rollen ser vi att du är engagerad, proaktiv och prestigelös. Du tar initiativ och hittar lösningar, är strukturerad och noggrann. Du har även en god kommunikativ förmåga, en vilja att dela med dig av dina kunskaper och har intresse av att samarbeta med andra inom såväl Finansavdelningen som inom Svenska kraftnät i stort.

I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Skallkrav.
Eftergymnasial utbildning inom ekonomi/redovisning eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt

Vidare har du:
  • minst 2 års aktuell och relevant erfarenhet av självständigt arbete med varierande uppgifter inom redovisning.
  • goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.
  • goda kunskaper i Excel och övriga MS-office program.
Meriterande krav.
  • 1 års erfarenhet av kundreskontraarbete och ett genuint intresse för kundfakturering.
  • Erfarenhet av systemet Agresso/UBW.
  • Kunskaper om momsregler vid fakturering.
Bra att veta
  • Tjänsten är placerad i Sundbyberg.
  • Möjlighet till distansarbete upp till 50%.
  • Publiceringsdag: 2024-05-03.
  • Sista ansökningsdag: 2024-05-27.
  • Anställningsform: Tillsvidareanställning utan provanställning.
För mer information kontakta gärna följande personer:

Teamledare Lena Svensson, tel. nr. 010-350 91 39.
Rekryterare Lennart Jansson, tel. nr. 010-350 91 49.
Fackliga representanter är:
Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77.
Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68.

Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:

Lär känna oss på Svenska kraftnät
SVENSKA KRAFTNÄT logotyp
Sök jobbet
Ansök senast
27 maj 2024 (9 dagar kvar)
Ansök nu

Om arbetsgivaren

Svenska kraftnät är ett statligt affärsverk som är systemansvarig myndighet för kraftsystemet i Sverige och som förvaltar och utvecklar Sveriges transmissionsnät för el. Svenska kraftnät är också elberedskapsmyndighet och tillsynsvägledande myndighet i frågor om dammsäkerhet samt tillsynsmyndighet för elförsörjningens säkerhetsskydd.