Hoppa till innehåll
Fronius Sverige AB logotyp

Ekonomiansvarig

Publiceringsdatum
15 april 2024
Antal tjänster
1
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Hemsida
Ansök nu
"We are Fronius"

Fronius söker en Ekonomiansvarig som vill vara med på deras tillväxtresa i Sverige. En spännande möjlighet att komma in i ett tidigt skede, i ett bolag med starka ägare, lönsam verksamhet och ambitiösa tillväxtplaner. Fronius har gått från ett litet familjeföretag som startade 1945 till att bli en självklar del av industrilandskapet. Koncernens huvudkontor finns i Österrike och är specialiserade inom svetsteknik, växelriktare till sollceller och batteriladdningsteknik. Vi har sedan starten utvecklats som familjeföretag, från en regional specialiserad reparationsverkstad till en global aktör med över 7000 anställda i mer än 60 länder – som arbetar för en bättre dag och en hållbar morgondag.

Sedan över 20 år är vi representerade på den svenska marknaden och sedan 2020 är Fronius Sverige AB etablerat med fokus på att växa affärsområdet Solar Energy. Under 2024 utvecklar vi Fronius Sverige AB till ett helt självständigt dotterbolag för att ännu bättre serva den Svenska marknaden med produkter och tjänster inom solenergi.

Är du redo att ta nästa steg i en roll där du får helhetsansvar för ekonomi och även får vara delaktig i att bygga upp en modern och effektiv ekonomi och administration i Sverige? Lockas du också av att arbeta i ett entreprenöriellt företag som är en del av ett stort, familjeägt, internationellt bolag? För dig som har viljan, ambitionen och drivet är detta en unik möjlighet! Rollen passar dig som letar efter en tjänst där du kan bidra med dina gedigna redovisningskunskaper men även för dig som vill arbeta med det bredare perspektivet och komma in på områden såsom controlling och viss HR arbete. Du kommer att bli en del av ett kompetent och engagerat team inom Fronius.

Välkommen till Fronius teamet!

Din uppgift och dina ansvarsområden

Du kommer att få möjlighet att bygga upp ekonomifunktionen och ha en nyckelposition för det svenska dotterbolaget som innefattar ett övergripande helhetsansvar. Rollen är bred och innebär att arbeta såväl strategiskt som operativt och du får en stor möjlighet att komma med inspel kring hur verksamheten kan utvecklas och effektiviseras. Vidare kommer du att ansvara för att bolagets redovisning sker enligt god redovisningssed, samt att moderbolaget får en ändamålsenlig och kvalitativ finansiell rapportering. Du bidrar till att verksamheten får de beslutsunderlag som behövs för att främja affären och du är en självklar sparringpartner till VD.

Tjänsten är placerad i Marievik, Liljeholmen med möjlighet till hybridlösning.

Dina primära arbetsuppgifter kommer att vara:
  • Löpande redovisning
  • Månads-, kvartals- och årsbokslut
  • Årsredovisning och deklaration
  • Rapportering till moderbolaget
  • Budget- och prognosarbete
  • Stötta ledningsgrupp och VD med ekonomiska analyser kopplade till affären
  • Löpande kontakt med huvudkontorets finansavdelning.
  • Ansvar för underhåll och utveckling av ekonomirutiner och system
  • Övergripande ansvar för administrativa ärenden; HR frågor, förberedande löneunderlag, försäkringsfrågor etc.
Då dotterbolaget i Sverige är under uppbyggnad kommer du även kontinuerligt arbeta med struktur, utveckling och effektivisering av rutiner och processer inom ekonomi och gränsliggande områden. I takt med att bolaget växer kan din roll utvecklas!

Vem är du?

Dina formella meriter är såklart viktiga men lika viktiga är din personlighet, din inställning och driv. Vi tror att du är en driven och initiativtagande person som har en genuin vilja till att påverka och bidra med dina egna erfarenheter och insikter. Du värderar ett gott samarbete och tar ett stort ägarskap för dina ansvarsområden. Du vill alltid leverera arbete med hög kvalitet. Då rollen innebär ett flertal kontaktytor inom bolaget är du kommunikativ och pedagogisk, samt lyhörd och pragmatisk gentemot din omgivning. Då Fronius Sverige befinner sig i en internationell miljö är det viktigt att du behärskar engelska båda i tal och skrift.

Du har en relevant utbildning inom redovisning eller ekonomi. Därefter har du samlat på dig minst 3–5 års arbetserfarenhet inom redovisning. Du arbetar idag som redovisningskonsult på byrå eller redovisningsekonom/redovisningsansvarig på ett företag men vill utvecklas vidare. Du förväntas ha skaffat dig en mycket god förståelse för löpande redovisning och självständigt arbete med årsbokslut.

Ansökan

Vi svarar gärna på frågor och berättar mer om Fronius och vår resa. Vid frågor kontakta gärna VD, Gustaf Frieberg på telefon +46 (0)76 826 26 16.

Välkommen med din ansökan!
Fronius Sverige AB logotyp
Sök jobbet
Ansök senast
06 juni 2024 (28 dagar kvar)
Ansök nu

Om arbetsgivaren

Fronius Sverige AB is a subsidiary in foundation with a clear and ambitious growth plan for the coming years. To extend our small team we would like to have you as Finance Expert & HR Admin be part of it. It is important to be an authorized accountant as the Finance task is the main part of your job. As an HR admin you support our team of five people with all consulting activities and ongoing support. Due to the size of the company some general administrative tasks are in your responsibility too.

The headquarter is in Austrian and is specialized in welding technology, photovoltaics, and battery charging technology. Together with more than 7,000 employees, we work on inspired solutions, for a better today and a sustainable tomorrow.