Administrativ samordnare

Om jobbet

Stadsbyggnadsförvaltningen, Bygglovsavdelningen

Haninge är inte bara skärgård. Här - 20 minuter från huvudstaden - växer Haninge med bostäder i centrum, ny stadsdel, handel och ny företagspark tillsammans med dynamiskt företagande och högskoleforskning. Vi arbetar inte i eget intresse eller för att gå med vinst - vi arbetar för människan. Välkommen till en spännande vardag där vi tar Haninge in i framtiden.

Är du en organiserad och strukturerad person som finner ett arbete med fokus på administration tillfredställande? Då bör du söka till oss på Haninge kommun!

Beskrivning av verksamheten

Haninge kommun är en expansiv kommun cirka 20 minuter från Stockholm med bil eller pendeltåg. Haninge kommun är en dynamisk arbetsplats, präglad av mångfald, kreativitet och trivsel. Haninge har drygt 82 500 invånare och växer med drygt 1000 personer per år. Här utvecklas en framtidskommun, som föregångare bland regionala stadskärnor, i en växande Stockholmsregion. Under de närmaste åren står utvecklingen av stadskärnan i fokus tillsammans med utbyggnaden av ett antal bostads- och arbetsområden. Stadsbyggnadsförvaltningen är en viktig del i det arbetet. Bygglovsavdelningen är en av sex avdelningar på stadsbyggnadsförvaltningen och ansvarar bland annat för bygglovsärenden, förhandsbesked, bygganmälan och strandskydd. Avdelningen består av drygt 20 medarbetare, byggnadsinspektörer, bygglovshandläggare och samordnare. Vi har en modern syn på våra medarbetare och du får ett stort eget ansvar för ditt arbete och din arbetstid. Din arbetsplats ligger centralt i Haninge, där vi sitter i öppna ljusa lokaler och arbetar med den senaste tekniken.

Ditt uppdrag

Som samordnare på Stadbyggandsförvaltningen arbetar du med hela samhällsbyggnadsprocessen, från detaljplanering och bygglov till utförande samt drift och underhåll. Vi handlägger ärenden som rör den fysiska planeringen och bebyggelsen i kommunen samt har fokus på utvecklingen av framtidens Haninge.

Du ingår tillsammans med övriga samordnare på avdelningen och är navet i avdelningens arbete, du har till uppgift att stötta handläggarna med administrativt stöd kring alla typer av ärenden, från det att ansökan inkommer tills att ärendet avslutas samt att koordinera verksamheten. Arbetet kräver därav en skicklig administratör som med precision kan manövrera större delar pappersarbetet.

Arbetet innebär att hantera registreringar, diarieföra dokument, arkivera ärenden, sammanställa handlingar vid besvär och överklaganden samt att se till att allmänheten har tillgång till offentliga handlingar.

Arbetet innebär bland annat att:
  • registrera ärenden
  • diarieföra dokument
  • skicka ut kopior på handlingar
  • svara på allmänhetens frågor som berör avdelningens område
  • sammanställa handlingar vid besvär och överklaganden
  • sända ut besvärshänvisningar och göra rättidsprövningar
  • ansvara för arkivet, arkivera ärenden och se till att allmänheten har tillgång till offentliga handlingar
  • bevaka rättsfall
Dina kvalifikationer

Vi söker dig som har
  • Dokumenterad god administrativ och organisatorisk förmåga
  • Erfarenhet av registrering, ärendehantering och offentlig förvaltning
  • Dokumenterad god kunskap om Office programmen.
  • Kännedom om lagar som styr området
  • Högskoleutbildning (alt akademisk examen) inom administration, organisation, juridik eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig
  • Nödvändigt för att du ska lyckas i tjänsten har du lätt för att arbeta med digitala verktyg.
  • Körkort
Det är meriterande om du har kunskap om plan- och bygglagen, god kännedom om myndighetsärenden och dokumenthantering, intresse för juridik eller tidigare arbetat med LEAN-processer.

Din kompetens

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du är en person med fast hand och gott humör som kan stödja verksamheten i olika administrativa uppgifter. Som person är du strukturerad, noggrann och kan arbeta självständigt under eget ansvar. Du bör vara kommunikation, effektiv och kvalitetsmedveten. Du är stabil i stressande situationer, kan organisera och prioritera arbetsuppgifter. Du är serviceinriktad, har en god samarbetsförmåga med intresse av att samverka då du stöttar ett stort antal personer i din arbetsroll.
Jobbfakta
Kontakt

Ring Sofia Åsell, 08-606 70 00

Publicerad

15 dagar sedan

Sista ansökningsdag

15 dec

Om företaget