Registrator/handläggare

Om jobbet

Som registrator kommer du att vara direkt underställd kanslichefen. Uppdraget innebär ansvar för inkommande post, diarium, registrering av handlingar samt arkiv. Registrator har ett särskilt ansvar för ärendehanteringssystemet Evolution samt utveckling och utbildning i anslutning till det. Som registrator ska du vara ett konsultativt stöd för verksamheten i att kunna hantera handlingar och dokument genom information om gällande förordningar för allmänna handlingar, offentlighet och sekretess. Förvaltningen kommer att övergå till ny diarieplan vid årsskiftet som en förberedelse för e-arkiv. Att underhålla och revidera förvaltningens dokumenthanteringsplan samt upprätta andra riktlinjer och rutiner ingår i uppdraget. Det ingår också att göra egna utredningar och att handlägga ärenden inom kompetensområdet. Omvärldsbevakning inom området är en självklar del av uppdraget. Medarbetare inom kansliet utgör också back-up för varandra vid frånvaro vilket innebär att det kan bli aktuellt att även utföra andra arbetsuppgifter.

Kvalifikationer
För tjänsten ska du ha relevant akademisk utbildning inom juridik, rättsvetenskap, statsvetenskap systemvetenskap eller motsvarande med fördjupning exempelvis inom administration eller utredning. Arbetslivserfarenhet från offentlig förvaltning och politiskt styrd verksamhet är meriterande och du bör vara insatt i gällande författningar. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete som registrator i offentlig förvaltning. Erfarenhet av administrativt arbete med skolans verksamheter och dess lagstiftning och författningar är meriterande. Du får gärna ha arbetat med kvalificerade handläggaruppgifter och utredningar samt vara en driven skribent. Mycket god datorvana och erfarenhet av att hantera system för ärendehantering är ett krav, gärna Evolution som kommunen använder. Du ska ha en hög administrativ förmåga och mycket god ordning. Du ska kunna arbeta självständigt och kunna samarbeta, ta initiativ och vara ansvarstagande.

Vi erbjuder en trivsam arbetsmiljö, stimulerande arbetsuppgifter och tillämpar rökfri arbetstid. För att arbeta hos oss ska du dela Luleå kommuns gemensamma värdegrund där Engagemang, Ansvarstagande och Kompetens är ledorden. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Luleå kommun ser heltid som en rättighet deltid som en möjlighet. Du söker jobb hos oss via ett elektroniskt ansökningsformulär. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan. Har du frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV kontakta www.offentligajobb.se. Vi undanber oss alla erbjudanden om jobbannonsering och rekryteringshjälp, Luleå kommun har ett kommunövergripande förhållningssätt och har avtal som samordnas av personalkontoret.
Jobbfakta
Kontakt

Ring Maria Stridsman, 0920-45 49 32

Publicerad

10 dagar sedan

Sista ansökningsdag

15 dec

Om arbetsplatsen

Luleå förenar storstadens utbud med småstadens närhet. En hållbar kuststad i ständig utveckling med nytänkande näringsliv, universitet med forskning i världsklass, positivt samarbetsklimat och en naturnära livsmiljö som ger det bästa av alla årstider. Inom Barn- och utbildningsförvaltningens centrala funktioner ligger kansliet, under ledning av kanslichef/biträdande skolchef. Kansliet ansvarar bland annat för post, diarium och arkiv samt nämndsadministration för Barn- och utbildningsnämnden. Dessutom finns en tjänst som utredare med ett övergripande ansvar för skoljuridiska frågor samt en verksamhetscontroller med ansvar för övergripande kvalitetsuppföljning.