Enhetschef till vård och omsorg

Om jobbet

Arbetsbeskrivning

Socialförvaltningen i Mora kommun är i ett utvecklingsskede och rollen som chef viktig för oss. Vi söker därför dig som vill vara delaktig i detta arbete och antar utmaningen inom vår äldreomsorg. Du blir en del av vårt chefsteam och det finns bl a ett nytt ledarskapsprogram som stöd i ditt arbete. Du blir som chef hos oss en god ambassadör för vårt uppdrag som arbetsgivare.

Samarbetet med våra chefer är viktigt, för att säkerställa en kostnadseffektiv verksamhet av god kvalitét där vi också är en attraktiv arbetsgivare. Förvaltningen arbetar bl a med trygghetsskapande teknik och hemgångsteam.

I dina arbetsuppgifter som enhetschef har du ansvar för budget, personal, arbetsmiljö och utveckling enligt uppdragsbeskrivning för enhetschefer på socialförvaltningen. Du ska leda arbete så att det bedrivs i enlighet med gällande lagstiftning och politiskt fattade beslut.

I uppdraget ingår även att kvalitetssäkra dokumentation, insatser och uppföljning utifrån fattade beslut samt göra ekonomiska och verksamhetsuppföljningar i förvaltningens ledningssystem. Du samverka både internt och externt med myndigheter och andra organisationer. Ta fram och upprätthålla rutiner och riktlinjer inom området samt arbeta utvecklingsinriktat för enheten och dess struktur.

Som arbetsgivare och ledare har du ansvar för att skapa goda förutsättningar för delaktighet och engagemang med målgruppens behov i centrum. Du motiverar och utvecklar medarbetarna mot måluppfyllelse och skapar förutsättningar för känsla av sammanhang och mening. Du verkar för en god arbetsmiljö och ett positivt arbetsklimat, vilket är en förutsättning för att en hållbar kompetensförsörjning.

Kvalifikationer

Du är en ledare som har relevant högskoleutbildning eller kunskapsnivå som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har goda kunskaper om lagstiftningen som gäller inom verksamhetsområdet. Ledarskapsutbildning är meriterande. Du bör ha goda kunskaper om personalfrågor och ekonomi som är relevant för befattningen. Körkort för bil är ett krav.

Vi söker dig som har förmåga att leda, fatta beslut, skapa helhetssyn och tar initiativ till utveckling både för verksamheten och arbetsgivaren. Du skapar förtroende och goda relationer såväl internt som externt. Du trivs med utmaningar och har förmåga att ha många saker igång samtidigt. Du är kommunikativ och kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Du har datafärdigheter som är relevant för befattningen.

Att ha positivt förhållningssätt och helhetssyn samt en god samarbetsförmåga, är egenskaper som är viktiga för uppdraget. Likaså bör du vara utvecklingsinriktad- och serviceinriktad. Är du lyhörd och ha helhetssyn samtidigt som du är kund- och medborgarorienterad är det en fördel.

Du har erfarenhet av att leda verksamhet och det är en fördel om du har erfarenhet inom verksamhetsområdet. Tidigare erfarenhet av att arbeta i politiskt styrda organisationer är viktigt för befattningen.

Anställningens omfattning

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Tillträde enligt överenskommelse. Det finns även ett vikariat på ca sex månader, med möjlighet till tillsvidareanställning.

Ansökan

Ansök senast:2017-01-15

Referensnummer: A631315

Välkommen med din ansökan till oss!
Jobbfakta
Publicerad

6 dagar sedan

Sista ansökningsdag

15 jan

Om företaget

Mora i hjärtat av Dalarna! Kommunen har cirka 1600 medarbetare inom en rad olika kompetensområden, varav drygt 700 jobbar inom socialförvaltningen. Socialtjänstens uppgift är att vara det yttersta skyddsnätet då människor i svåra situationer behöver stöd och hjälp samt saknar andra hjälpmöjligheter.